Figyeljünk rá, mit „üzen” a kerékpárunk!
A felhőtlen és biztonságos kerékpározás egyik alapja, hogy biciklink mindig a lehető legjobb állapotban legyen. Ne legyen puha egyik kereke sem, legyenek meghúzva a fékei, legyen beolajozva a lánca, beállítva a kormánya, szóval legyen meg bennünk mindig az az alap biztonságérzet, mintha csak egy vadonatúj kétkerekűre pattantunk volna.
Azontúl, hogy minden indulás előtt érdemes elvégezni egy gyors rutinvizsgálatot, a „holtszezonban” sem szabad elhanyagolnunk a kerékpárunkat, gondolván, ráér vele foglalkoznunk majd később, most úgysem használjuk aktívan.
Tegyünk magunknak és a bringánknak egy szívességet, és törődjünk vele! Ne csak akkor, ha valami baja van, egész évben figyeljünk oda a karbantartására! Rendszeres ellenőrzésével nemcsak a biztonságos bicajozáshoz járulunk hozzá, de ahhoz is, hogy imádott kétkerekűnk jó sokáig szolgáljon minket. Ne legyünk restek figyelni a jelzéseire! Legyen a bringák családtag, aki minden odafigyelést megérdemel.
Lötyögő kerékkel soha ne induljunk útnak!
Ha a kerékanya vagy a patentzár meglazul, a problémát mi is orvosolni tudjuk. Egyszerűen csak húzzuk meg ezeket indulás előtt, viszont ha ezzel nem oldódott meg a gond, lehet, hogy a kónusznál kell keresni a probléma forrását. Ezt már szakemberre kell bízni, aki a megfelelő szerszámokkal tudja úgy megjavítani, hogy azzal kiküszöbölhetőek a komolyabb meghibásodások is.
Alig néhány percbe kerül, de nagyon hasznos. Indulás előtt emeljük meg a kerékpár egyik oldalát, majd pörgessük meg a levegőben levő kereket. Ha ez kész, jöhet a másik oldal is ugyanezzel a módszerrel. Így ellenőrizhetjük a legegyszerűbben, hogy nem akad-e valahol a kerék vagy, hogy nem bújik-e meg benne egy nem kívánt nyolcas.
A lapos gumi nem jelent túl sok jót.
Abban az esetben normális, ha egy nagyobb kihagyás után – az őszi-téli szezont követően –, amikor nem használtuk a bringát, így látjuk viszont. Azonban, ha rendszeres használat mellett is ezt tapasztaljuk, ott bizony már nagyobb lehet a gond. Lehet, hogy ráhajtottunk egy üvegszilánkra vagy éppen egy tüske tett kárt a köpenyben.
Ellenőrizzük alaposan, hogy nem sérült-e a köpeny, ha pedig igen, próbáljuk meg eltávolítani a beékelődött szilánkot, tüskét! Ha túl sokáig ott marad az a valami, ami nem odavaló, lehet, hogy a teljes kereket le kell majd cserélnünk.
Kerékpárunkból akkor hozhatjuk ki a maximumot, ha annak kerekei megfelelő nyomásra vannak felfújva. Éppen ezért minden bicajos fegyvertárában kell lennie egy pumpának.
A fékekkel csak ésszel.
Ajánlott a fékekre, a fékpofákra is rendszeresen odafigyelni, hogy azok mindig tökéletesen legyenek beállítva. Ha a fék pontosan ráfekszik a felni felületére, és egy küllő sem laza vagy törött, akkor ott gond nem nagyon lehet.
A beállításon áll vagy bukik minden, így egy gyengébb fék is teljesíthet jól, ha az nagyon profin van beállítva, de költhetünk vagyonokat egy ismert gyártó termékére is mindhiába, ha azt rosszul „hangoljuk” a bringánkhoz.
Viszlát, kattogás!
Ha azt vesszük észre, hogy kattog vagy szorul a lánc, érdemes átgondolnunk, hogy mikor olajoztuk be utoljára. A probléma gyökere általában az, hogy a kerékpárosok többsége megfeledkezik arról, hogy ideális esetben havi rendszerességgel kellene beolajoznia a bicikliláncot.
Félünk a maszatolástól és attól, hogy összepiszkoljuk magunkat? Aggodalomra semmi ok, mert ma már olyan speciális termékek is kaphatóak, melyekkel pofonegyszerűen elvégezhetjük ezt a műveletet anélkül, hogy nyakig olajosak lennénk.
Olajozás után töröljük mindig szárazra a láncot, vagyis egy ronggyal egyszerűen távolítsuk el a felesleges olajmaradványokat.
Legyen minden patentül beállítva!
Kerékpározni öröm. Amellett, hogy praktikus megoldása az egészséges és gyors közlekedésnek, rendkívül jó szabadidős tevékenység is, ám csak akkor, ha minden a helyén van, ha minden stimmel.
Ha az ülés és a kormány a megfelelő magasságra van beállítva és azok stabilak is, akkor igazi élmény lesz a bicajozás. Kényelmetlen és balesetveszélyes, ha nincsenek jól meghúzva a rögzítő csavarok.
Igen, pepecselős és néha időigényes, de mindenképp megéri ezzel is foglalkozni. Az fontos viszont, hogy soha nem húzzuk túl a csavarokat, mert így nemcsak a menetben teszünk kárt, de a későbbiekben nem is nagyon tudjuk majd kicsavarni őket, főleg, ha még be is rozsdásodnak.
Ugyanilyen jól legyenek rögzítve a bringákon a különféle kiegészítők, például az előre vagy hátra szerelhető kosarak is.
Cseréljünk pedált, ha eljött az ideje!
Laikusként nincs honnan tudnunk, ám lényeges plusz információ pedálcsere előtt, hogy ezeknek különbözőek a menetirányaik. Ez azt jelenti, hogy a jobb oldalinak hagyományos, míg a bal oldali pedál fordított menetes, így amikor lecseréljük azokat, mindkét pedált a kerékpár menetirányának megfelelően kell betekerni előre forgatva.
Mivel számtalan pedáltípus van a piacon, ezért vásárlás előtt érdemes mindig alaposabban is tájékozódnunk róluk.
A kényelmes pedál minden pénzt megér, így nem érdemes ezen spórolnunk. Kerüljük a gyanúsan olcsó, silány minőséget, hiszen ez idővel úgyis megbosszulja magát!
Az otthoni kerékpárszerelés nem nagy ördöngösség.
Legalábbis egy bizonyos szintig. Nyilvánvaló, hogy a komolyabb problémákkal már érdemesebb szakemberhez fordulni, de egy kis türelemmel, némi felkészültséggel és természetesen a megfelelő szerszámokkal mi magunk is elvégezhetjük kerékpárunk apróbb karbantartási munkálatait. Ajánlott összeállítanunk otthonra egy úgynevezett biciklis túlélőcsomagot. A megfelelő szerszámok mellé kerüljön néhány pótalkatrész is, ami meghibásodás esetén bármikor bevethető.
Jól jönne néhány hasznos tartozék új kerékpárodra? Esetleg régi bringádat szeretnéd kicsit feldobni? Nézz szét női kerékpár kiegészítőink között, és tedd még kényelmesebbé azokat a perceket, amit a bicajon töltesz!