Kerékpár beállítása, ellenőrzése, karbantartása
A biciklirajongók bizonyára tudják, hogy a biztonságos közlekedés és a felhőtlen tekerés előfeltétele, hogy cangánk optimálisan működjön, ennek érdekében pedig rendszeres ellenőrzésnek kell alávetnünk. Nem árt, ha a kerékpárra pattanást megelőzi egy rövid, néhány perces rutinvizsgálat, míg az időigényesebb ellenőrzést elegendő negyedévente beiktatni.
Te is felelősséggel tartozol a bringádért!
Minden alkalommal célszerű felmérni a gumik, kerekek és fékek állapotát, a csavarok rögzítettségét, átvizsgálni a kormány, a nyereg, a fék- és váltókarok beállításait. Ha ezt rendszeresen megejtjük, rutinná válik a műveletsor, és 1-2 percnél többet nem vesz igénybe.
Első körben fontos megvizsgálnunk, hogy a keréknyomás az ideális tartományban van-e. Ez általában 4–6 bar, de a pontos értéket a gumi oldalán jelezve találjuk. Ha a megfelelő nyomásérték alatt van, pumpáljuk fel, ha vízszintes vagy függőleges irányban ugrál a kerék, szükség lehet a leeresztésre és újrapumpálásra. Ezt könnyen úgy állapíthatjuk meg, hogy a levegőben külön-külön megforgatjuk a kerekeket. Ha a gumik állapotát illetően más rendellenességet fedezünk fel, például vágásokat vagy szakadást, érdemes lecserélni ezeket. Hosszú távú megoldás lehet a defektvédett külső, amely teljes védelmet nyújt a belső rongálódás ellen.
A fékek kifogástalan működése életmentő lehet, ezért javallott gyakori ellenőrzésük. A fékkar nem érintkezhet a kormánnyal, ugyanakkor az is problémás, ha túl messze van tőle, és nehezen elérhető. Ez esetben indokolt egy szakszerviz felkeresése, ahol csökkentik a fékkar elérési távolságát.
A váltókarok beállítása is lényeges ahhoz, hogy a kerékpározás élménye akadálymentes és kényelmes legyen. Ha váltáskor kerregő hangot hallunk, ez azt jelzi, hogy keresztbe állt a lánc az első és hátsó váltó között, ami kopáshoz és nyúláshoz vezet.
A meglazult csavarok balesetveszélyesek, ezért ezeket minden alkalommal ellenőrizni kell. A kormánycsavarok rögzítése kritikus, hiszen egy laza markolattal könnyen kicsúszhat a kezünkből az irányítás. A kormány magasságát minden esetben méretre kell igazítani, de megoldás lehet az állítható magasságú kormányszár is, amellyel személyre szabható a járgány. A leggyorsabb típus, a legkisebb légellenállásra és súrlódásra kifejlesztett országúti női kerékpárok jellegzetes koskormánnyal rendelkeznek, amely a rutintalanok számára kényelmetlen lehet. Ezt helyettesíthetik a hasonló tulajdonságokkal rendelkező fitness női kerékpárok, amelyeket szintén a gyors száguldásra optimalizáltak, de némileg masszívabb szerkezettel és egyenes kormánnyal rendelkeznek.
A nyeregmagasság beállításához üljünk a nyeregbe, tegyük az egyik sarkunkat a pedálra, majd forgassuk addig a pedálkart, amíg a sarkunk a legmélyebb pozícióba kerül. Az optimális pozícióban a pedálkar a nyeregcsővel párhuzamos, lábunk pedig függőleges helyzetben van, ellenkező esetben a nyeregmagasság további beállításra szorul.
A nyeregmagasságon kívül a nyeregszög is hozzájárul a komfortérzés megteremtéséhez. Legtöbben a vízszintes nyeregpozíciót preferálják, de ez nem törvényszerű: van, aki számára kényelmesebb az enyhén lejtő vagy emelkedő nyereg. Ez a nyeregszorító kioldásával, a nyereg megfelelő irányba való elmozdításával, végül leszorításával egyszerűen megoldható.
Nem tartozik a rutinműveletek közé a kormány-, közép- és kerékcsapágy ellenőrzése – ezeket ráér ritkábban (használattól függően, de leginkább negyedévente) megvizsgálni. A kormánycsapágyat egyszerűen úgy ellenőrizhetjük, hogy miközben behúzzuk az első féket, előre-hátra toljuk a kerékpárt. A középcsapágy működési anomáliáira fény derül, ha megragadjuk, majd ellentétes irányba húzzuk a hajtóművet. A kerékcsapágy hibái felfedhetők, ha megragadjuk, majd oldalirányba mozgatjuk a kereket.
Megéri időt és energiát befektetni a kerékpárgondozásba, hiszen évekig meghosszabbíthatjuk az alkatrészek élettartamát. Ha kevésbé igényes típust keresünk, az agyváltós női kerékpár megfelelő választás lehet. Ezt elég 4-5 évente karbantartani, hiszen a váltórendszer a hátsó kerékagyban, védett, zárt területen található, így kevésbé koszolódik és rongálódik, mint a külső váltó.
Hogy minden olajozottan menjen
A karbantartási feladatok itt még nem érnek véget: a lánc rendszeres tisztítására és olajozására is érdemes időt fordítani, hiszen ennek elhanyagolása jelentős minőségromláshoz, rozsdásodáshoz, kopáshoz vezethet. A tisztításhoz ajánlott speciális láncmosót használni, amit elég a láncra permetezni, majd visszafele forgatva a hajtókart, egy ronggyal végigtörölni.
Az olajozott működésért cserébe pedig nem árt tisztítás után bekenni speciális láncolajjal a bringát. Ez megvédi az időjárás viszontagságaitól, a porosodástól és a kiszáradástól, így a zökkenőmentes suhanás garantált!
Fontos, hogy a kerékpárvásárlásnál figyelembe vegyük személyes preferenciáinkat, a felhasználás körülményeit, és kérjünk bátran szakértői véleményt, mielőtt választanánk. Néhány kerékpártípusra nem szerelnek tartozékokat, természetesen ezek utólagos pótlása, vagy akár meglévő biciklik fejlesztése bármely szakszervizben megoldható. Ha szeretnénk már a vásárlás pillanata után biztonságosan használható kerékpárt, remek választás a KRESZ minden tartozékát tartalmazó trekking női kerékpár, amely túrázásra és városi közlekedésre is kiválóan alkalmas.
Ha kerékpárvásárláson gondolkodsz, böngészd végig gazdag kínálatunkat, és élj a 60.000 forint feletti díjmentes kiszállítás lehetőségével!